Je hoort het jezelf zeggen: ‘Probeer het nog maar een keer’. Als je goed naar jezelf luistert, hoor je dan eigenlijk wel wat je zegt?

Stilstand is achteruitgang

Stilstand is achteruitgang. Dat is ons met de paplepel ingegeven. Als je voortdurend blijft herhalen wat je al kent of wat je al weet, dan kom je niet verder. Je prestaties worden er niet beter van. Sterker nog, het is zelfs zo dat je niveau achteruitgaat als je niet probeert iets bij te leren.
Bij een heleboel activiteiten of vaardigheden is het prima om een gemiddeld niveau te bereiken en het daarbij te laten. Als je dat niveau hebt bereikt, heb je je vaardigheid tot een automatisme gemaakt, maar je prestaties zullen niet verbeteren. Iemand die al tien jaar piano speelt en vervolgens niet meer doelbewust oefent zal niet meer beter worden. Met andere woorden: stilstaan is achteruitgaan. Het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt, maar wij vinden dat je dit ook goed moet doen. Dan wordt het alleen nog maar leuker. Je werkt dan aan je leergeluk.

Leestip: Blog Iedereen heeft recht op leergeluk’ 

De aanhouder wint

Dat de aanhouder wint is ook een mooi gezegde, maar daar zijn wij het toch niet helemaal mee eens. Natuurlijk heb je wilskracht en doorzettingsvermogen nodig om te leren en je prestaties te verbeteren, maar met alleen wilskracht red je het uiteindelijk niet. Je zult doelbewust moeten werken. De juiste oefening gedurende een bepaalde tijd. Denk hierbij aan topsporters. Zij kunnen alleen het hoogste niveau halen als ze gedurende een lange periode heel erg gericht oefenen op hun discipline. Ze zullen gericht kijken waar er verbetering te halen is en daar doelbewust op gaan trainen. Voor topsporters gaat ‘probeer het nog eens’ niet op. Zij moeten het toch echt van ‘probeer het eens anders’ hebben.

Comfortzone

Om je prestaties te verbeteren zul je aan de slag moeten. Of dat nou op school is, op je werk of met sporten. Om het eens anders te proberen, zul je uit je comfortzone moeten komen. Je gaat iets doen wat je eerder nog niet deed en meestal is het ook nog moeilijker dan je gewend bent. Als je bijvoorbeeld een hardloper bent kun je een mooi doel voor ogen hebben. Tien kilometer in 51 minuten. Als je dat doel vervolgens bereikt hebt zul je je doel bijstellen en nog iets sneller willen lopen. Daarvoor moet je weer net iets meer van je lichaam vragen. Je gaat weer een stukje buiten je comfortzone. Als je dat niet doet, blijf je op een bepaald punt steken. Ga je te ver, dan loop je blessures op. Juist buiten je comfortzone stappen is van groot belang om te leren.

Wij van De Breinschool geloven dat blijven leren een positief effect heeft op je welzijn. Leren maakt gelukkiger.

Het maakbare brein

Net zoals het menselijk lichaam maakbaar is, is het menselijk brein dat ook. In je hersenen worden voortdurend nieuwe verbindingen gemaakt of bestaande verbindingen worden versterkt. Zodra je net buiten je comfortzone gaat, ben je aan het leren. Ga je te ver buiten je comfortzone dan krijg je stress en dat kan zelfs leiden tot een burn-out.
Langere tijd doelbewust oefenen zorgt ervoor dat je vaardigheden steeds beter worden. Als iemand niet beter gaat presteren komt dat niet doordat hij geen aangeboren talent heeft, maar doordat hij niet op de juiste manier oefent. Uiteraard gaat niet iedereen op hetzelfde niveau presteren. We worden niet allemaal Epke Zonderland, Einstein of Mozart, maar met wat voor vaardigheid of uitdaging je ook aan de slag gaat, je kunt wel sneller, handiger of beter worden dan dat je was.

Wees een held: vraag hulp!

Niemand zal je het idee geven dat je alles op eigen houtje moet doen. Leerkrachten zijn er om kinderen iets te leren, trainers zijn er om kinderen te trainen en coaches zijn er om kinderen mentaal of fysiek te ondersteunen.

Het is heel belangrijk om hulp te krijgen. De juiste feedback helpt je een stapje verder te gaan. Die juiste feedback kan alleen worden gegeven door de mensen die verstand van zaken hebben. Als je viool wilt leren spelen, ga je niet naar een gitaarleraar. Dat lijkt logisch, maar je zult niet de eerste zijn die wiskundeles krijgt van een docent Nederlands. Daarnaast kan het geen kwaad om af en toe van coach of leraar te wisselen.

Tips voor thuis

Hoe kun je dat nou handig aanpakken? Er zijn een paar goede tips voor doelbewust oefenen.

  1. Stel jezelf duidelijke doelen die niet te groot zijn.
  2. Je moet je concentreren. Volledige aandacht en bewuste inspanning is heel belangrijk.
  3. Je moet feedback krijgen, dus je hebt een leraar of coach nodig.
  4. Je moet uit je comfortzone komen. Daar heb je lef voor nodig!
  5. Maak van het begrip ‘probeer het eens anders’ een gewoonte. Gooi de slogan ‘probeer het nog eens’ uit het raam 😉
  6. Zoek een leuke hobby waarbij het doelbewust oefenen centraal staat.

Leestips

Verder lezen over dit onderwerp? Bestel dan ons werkboek Leergeluk of lees het boek van Anders Ericsson en Robert Pool, Piek.