Iedere ouder met tieners in huis herkent het vast wel. Je kind kan ‘s avonds niet naar bed en ‘s morgens lukt het maar moeilijk om op te staan. Maar wist je dat je tiener daar eigenlijk niet zoveel aan kan doen?

Scholen zouden in de proefwerkweek later moeten starten

Dat is waarschijnlijk niet wat je graag wilt horen, maar helaas kunnen we het niet mooier maken dan het is. In de pubertijd verandert de aanmaak van melatonine. Melatonine is een stofje in je hersenen dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Bij tieners wordt dit stofje pas veel later op de dag afgegeven. Dat verklaart waarom ze

‘s avonds niet kunnen slapen en ‘s morgens niet wakker kunnen worden. Vaak vallen ze pas na 11 uur ’s avonds in slaap, maar de school begint gewoon om half negen. Veel van onze tieners zijn dan niet uitgeslapen genoeg om te leren. Het zou een heel goed idee zijn als de scholen in de proefwerkweek later zouden starten. In een gewone week is het niet haalbaar, maar in een proefwerkweek of tijdens examens is het de moeite waard om het te proberen.

Geen krantenwijk als je tiener 15 jaar is…

Zo wordt ook wel duidelijk waarom het geen verstandig idee is dat je tiener een krantenwijk heeft. Met de biologische klok van

je tiener is hij daar gewoon niet geschikt voor. Als je ’s avonds niet in slaap kunt komen, dan moet je zo lang mogelijk blijven liggen om toch

maar een beetje in de buurt van je benodigde uren te komen. Dat verklaart ook waarom veel tieners in het weekend een gat in de dag slapen. Ze proberen de uren in te halen die ze door de week te kort komen. Ons advies aan ouders: Laat ze lekker liggen!

Slaap bevordert leergeluk

Iedereen moet slapen om te kunnen functioneren. Een tiener heeft elke nacht acht tot tien uur nodig. Tijdens je slaap wordt je energie aangevuld, maar ook worden de afvalstoffen uit je hersenen afgevoerd. Dat is nodig om de hersencellen te laten herstellen. Alle informatie van de dag wordt tijdens de slaap verwerkt en opgeslagen. Bij voldoende slaap kun je je beter concentreren, kun je makkelijker nieuwe dingen leren en informatie beter onthouden. Kortom: Slaap bevordert je leergeluk.

Een powernap doet wonderen

Na een vermoeiende dag op school kan het zijn dat je tiener enorme behoefte heeft aan slapen. Je zou denken dat dat niet verstandig is omdat ze dan ’s avonds niet meer kunnen slapen, maar dat is niet helemaal waar. Als je kind echt moe is, zal hij ook niet tot leren komen. Een powernap doet dan wonderen. Een powernap is een kort slaapje van maximaal 20 minuten (niet langer, want dan kom je in een diepe slaap). Met zo’n dutje komen de hersenen tot rust en is je kind de volgende twee uur weer alert. Onderzoek wijst uit dat een powernap op korte en lange termijn de prestaties verbetert.

Van te weinig slapen krijg je puistjes

Hoe krijg je je tiener nu gemotiveerd om voldoende te slapen? Misschien wel met een van de volgende argumenten.

• Van te weinig slapen krijg je puistjes. Je bent er in ieder geval veel vatbaarder voor.
  • Van te weinig slapen word je dik. Onvoldoende slaap zorgt dat er een groeihormoon aangemaakt wordt waar je hongerig van wordt.
  • Als je te weinig slaapt moet je langer leren. Goed slapen bevordert namelijk je concentratie, het geheugen en de opname van nieuwe informatie.

Leuk voor aan de keukentafel

Is het toch nog moeilijk voor je tiener om in slaap te komen, dan heeft hij vast iets aan de volgende tips:

1. Zorg voor een stille, donkere kamer. Geen t.v. en smartphone, want die hebben een hele slechte invloed op de kwaliteit van je slaap.
  2. Ga op vaste tijden naar bed. Het is heel verleidelijk om nog even door te gaan met gamen, omdat je toch het eerste uur vrij bent. Niet doen!
  3. Zorg dat je overdag buiten bent geweest. Daglicht is heel belangrijk om je biologische klok te laten werken.
  4. Beweeg overdag voldoende. Daardoor val je makkelijker in slaap.
  5. Drink een uur voordat je gaat slapen een glas melk. Melkproducten stimuleren de aanmaak van melatonine.

Verder lezen over dit onderwerp? Lees dan het boek Leergeluk van De Breinschool.