Ja hij komt er weer aan: de centrale eindtoets. Elk schooljaar neemt deze toets ook weer de discussie met zich mee: wel of geen kauwgom tijdens de toets? Leerlingen en vaak ook leerkrachten zijn er in deze periode opeens van overtuigd dat kauwgom kauwen helpt tijdens het maken van de toets. Waar komt deze overtuiging vandaan en is het wel waar?
Natuurlijk zeggen de kauwgomfabrikanten dat het kauwen van kauwgom goed is voor je concentratievermogen. Maar komen ze ook met gedegen onderzoeken of is het marketingtechnisch logisch dat ze voor deze uitkomst kiezen?
Wat gebeurt er tijdens het kauwen van kauwgom?
Tijdens het kauwen van kauwgom gaat je hartslag omhoog. Hierdoor gaat er meer bloed naar je brein. Je brein krijgt meer zuurstof en dat zou je concentratievermogen verbeteren. Op de korte termijn is dit zeker waar.
Volgens onderzoek maakt het kauwen van kauwgom tijdens een toets echter geen verschil voor je concentratie. Sommige leerlingen kunnen zich juist minder goed concentreren door het kauwen van kauwgom. Daarnaast gaat het kauwen van kauwgom in een ruimte met 30 leerlingen ook gepaard met smakgeluiden die juist kunnen afleiden.
Ditzelfde onderzoek wees wel uit dat het kauwen van kauwgom zin heeft als je dit vijf minuten voor de toets doet en vervolgens de kauwgom weer uitspuugt. Hierdoor zou het concentratievermogen wel verbeteren. Het onderzoek laat helaas niet zien hoe groot de stijging is. Daarnaast is er nog geen duidelijk onderzoek geweest over het feit of het nu alleen om het kauwen gaat of juist over de kauwgom zelf.
Het context effect
De Breinschool is ervan overtuigd dat het kauwen van kauwgom alleen zinvol is als er rekening gehouden wordt met het context effect. Het kauwen van kauwgom heeft alleen zin als er tijdens het leren van de toets ook kauwgom gekauwd wordt. Wij zeggen immers dat de leeromgeving zoveel mogelijk moet lijken op de omgeving waar de toets gemaakt wordt. Wordt de toets gemaakt op een lege tafel waar alleen een flesje water op staat, zorg dan dat het bureau er thuis ook zo uit ziet. Een vaste huiswerkplek is aan te raden.
Let er in dit geval wel op dat het ook om dezelfde kauwgom gaat. Zelfs de smaak is van belang. Je brein associeert het kauwen van kauwgom vervolgens met het maken van de toets. Dit kan een positief effect hebben op je concentratievermogen, omdat je brein weet wat er komen gaat. Als je gaatjes in je tanden wilt voorkomen denk dan aan de suikervrije kauwgom. Suiker is niet alleen slecht voor je tanden maar ook voor je concentratie gedurende een langere periode.
Wat nog belangrijker is
Waar komt al die ophef tijdens de eindtoets toch vandaan? Natuurlijk willen wij graag dat onze kinderen goed presteren tijdens de toets, maar bereiken wij niet juist het tegenovergestelde door er zoveel mee bezig te zijn? Is het niet beter om zo gewoon mogelijk te doen? De druk van de ketel te halen? Wij moeten de toets niet belangrijker maken dan dat die is. Hierdoor geven wij onze kinderen zelfvertrouwen en laten wij zien te geloven in hun kunnen. Dit heeft een veel groter effect dan het kauwen van kauwgom. Neem de tijd om dit vertrouwen in je kind uit te spreken en leg de lat zeker niet te hoog. Breng een extra kopje thee tijdens de toetsweek. Geef een extra schouderklopje. Kook het lievelingsgerecht van je kind. Dit zijn de dingen die er toe doen. Laat alsjeblieft die kauwgom achterwege, want leergeluk creëer je niet door het kauwen van kauwgom.
Leergeluk creëer je niet door het kauwen van kauwgom – De Breinschool
Leestips
Verder lezen over dit onderwerp? Bestel dan ons werkboek Leergeluk of lees het boek van Mark Teggelaar, Haal meer uit je hersenen.