Als ouder wil je maar een ding. Dat je kind gelukkig is! Door het ervaren van leergeluk wordt het leren leuker en gemakkelijker. Heeft niet iedereen hier recht op?

Wat is leergeluk

Leergeluk is je fijn voelen voor, tijdens en na het leren. Je kunt positieve gedachten koppelen aan het leren. Je voelt je prettig wanneer je met leeractiviteit bezig bent. Leren doe je voor jezelf en niet voor een ander. Je hebt zelf de touwtjes in handen.

Leergeluk is het geluk dat je kunt ervaren voor, tijdens en na het leren
– De Breinschool

Nu je weet wat leergeluk is, is het belangrijk om te weten dat iedereen kan leren om meer leergeluk te creëren.

Je brein is namelijk maakbaar. Vaardigheden staan niet vast, je kunt ze veranderen. Dit geldt ook voor leergeluk. Ongeveer 40% van ons geluk, sommige onderzoekers geloven zelfs 50%, is te beïnvloeden door ons gedrag en onze manier van denken. Dit betekent dat je ook zelf invloed kunt uitoefenen op je eigen leergeluk. Het is fijn om te weten dat je leergeluk voor een groot deel zelf in de hand hebt.

Hoe gelukkiger je kind is, hoe makkelijker het kan leren. En hoe makkelijker het kan leren hoe gelukkiger het is.

Iedereen heeft recht op leergeluk – De Breinschool

Fijn leren

We leven allemaal in een wereld met meer mogelijkheden dan ooit. Het is dan ook niet zo gek dat sommige kinderen leerstress ontwikkelen en niet lekker in hun vel zitten op school. Hoe vaak horen we niet in het nieuws dat er teveel verwacht wordt van onze kinderen.

Met breinkennis, wilskracht, aandacht en methoden om te leren kun je leerstress omzetten in leergeluk. Door het ervaren van leergeluk wordt het leren steeds leuker en daardoor gemakkelijker. En het mooie is dat iedereen het kan. Je bent immers nooit te oud om te leren.

Leergeluk kun je leren

Je weet nu dat je leergeluk kunt leren. Door neuroplasticiteit kun je je hersenen trainen om gelukkiger te worden. Als je vaak aan iets leuks denkt zal je brein hierop reageren door nieuwe neurale verbindingen aan te maken. Zie het maar als nieuwe apps op een smartphone. Deze apps zorgen voor een andere, nieuwe kijk op leren. Denken aan geluk maakt gelukkiger. Het is zo dat niet alleen het brein maakbaar is. Leergeluk is ook maakbaar.

We zouden meer over geluk moeten praten – Martin Seligman

Waarom is leergeluk zo belangrijk voor ons brein

• Leergeluk bevordert de aanmaak van nieuwe verbindingen, nieuwe apps.
  • Leergeluk zorgt ervoor dat je beter kunt denken.
  • Leergeluk maakt het leren leuker.
  • Leergeluk verbetert je aandacht.
  • Leergeluk roept meer geluk op.
  • Leergeluk zorgt ervoor dat je sneller problemen kunt oplossen.

De Breinschool

Leergeluk komt van binnenuit. Daarom begint De Breinschool altijd met breinkennis. Ons werkboek bestaat uit tien hoofdstukken, ieder opgebouwd vanuit De Breinschool-cirkel: ik weet, ik wil, ik doe.

Ik weet

Je denkt met je brein, je droomt met je brein, je onthoudt met je brein en je leert met je brein. Wij zijn ervan overtuigd dat wij kinderen nog veel kunnen leren over het brein. Het leren gaat makkelijker als je weet wat er in het brein gebeurt. Deze kennis kan je kind gebruiken als het aan het leren is. Inzicht in je brein maakt leren fijn.

Ik wil

Alles wat je aandacht geeft groeit. Geloven in je eigen kunnen brengt al leergeluk. Wij willen laten zien wat er allemaal mogelijk is met aandacht en wilskracht. Iedereen wordt met wilskracht geboren. Niet iedereen maakt hier op dezelfde manier gebruik van. Hoe kan jouw kind hier optimaal gebruik van maken?

Ik doe

Er zijn verschillende methoden om te leren leren. Wij helpen het kind te ontdekken wat het al kan en welke middelen ingezet kunnen worden om beter te leren. Wij zeggen niet ‘probeer het nog een keer’ maar ‘probeer het eens anders’. Je zult er versteld van staan welke mogelijkheden er allemaal zijn en hoeveel invloed je hier zelf op hebt.

Wil jouw kind zijn eigen leergeluk creëren, zodat het ook kan floreren? De Breinschool kan daarbij helpen.

Leergeluk nastreven is iets dat we samen moeten doen – De Breinschool

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over leergeluk? Lees hier verder over leergeluk of bestel het werkboek Leergeluk van De Breinschool.

Leestips

Verder lezen over dit onderwerp? Bestel dan ons werkboek Leergeluk of lees het boek van Martin Seligman, Gelukkig zijn kun je leren.